Kategorie
Menu

Kategorie

Silniki elektryczne – wczoraj, dziś i jutro.

Opublikowany : 2020-02-03 13:17:01
Kategorie : Aktualności

Silniki elektryczne – wczoraj, dziś i jutro.

Tarcza Farradaya, czyli maszyna uważana za prototyp dzisiejszego silnika elektrycznego, powstała w 1831 roku. Od tego wydarzenia minęło wiele czasu w ciągu  którego silniki elektryczne niemal cały czas ulegały rozwojowi. Jakie zaszły zmiany w pracy silników elektrycznych? Czym dzisiaj charakteryzują się te urządzenia i jakie będą w przyszłości?

Pierwsze silniki elektryczne

Początkowo do przetworzenia energii elektrycznej na mechaniczną wykorzystywano prąd stały. Do dzisiaj maszyny działające w ten sposób są w użyciu, choć oczywiście ich wydajność jest o wiele lepsza pomimo mniej skomplikowanej konstrukcji. Niemniej obecnie dominują silniki elektryczne prądu przemiennego. Wśród nich wyróżnia się 2 rodzaje silników: synchroniczne i asynchroniczne, przy czym to te ostatnie są wykorzystywane zdecydowanie najczęściej.

silnik elektrycznySprawdź ofertę powyżej: Silnik elektryczny trójfazowy Tamel 3Sg112M-4-IE2 4 kW B3

Asynchroniczny silnik prądu przemiennego

Wynalezienie silnika asynchronicznego okazało się odkryciem maszyny niezwykle wydajnej, a przy tym mało skomplikowanej i rzadko ulegającej awariom. Jest to model silnika, w którym pole magnetyczne porusza się szybciej od wirnika. Pierwszy tego typu silnik został stworzony już w XIX wieku przez Nikola Teslę. Był to jednak jedynie dwufazowy prymitywny silnik z wieloma wadami. Rozwój technologii umożliwił stworzenie trójfazowego silnika asynchronicznego, który dzisiaj w wielu przypadkach jest w zasadzie niezastąpiony.

 silnik elektryczny Sprawdź ofertę powyżej: Silnik elektryczny trójfazowy Celma Indukta 2SIE132M-4 IE2 7.5 kW B3

Problem z regulacją obrotów rozwiązany?

Jednym z poważniejszych problemów stojącym od zawsze na drodze konstruktorów silników elektrycznych, była niemożność regulacji obrotów. Dawniej radzono sobie z nią poprzez instalację oporników, jednak było to rozwiązanie bardzo energochłonne. Później pojawiły się układy tyrystorowe, jednak to również nie było optymalne rozwiązanie. Dzisiaj natomiast przeważnie stosuje się falowniki, które w prosty sposób umożliwiają precyzyjną regulację obrotów.

silnik elektryczny 3 kw

 Sprawdź ofertę powyżej: Silnik elektryczny trójfazowy Tamel 3Sg100L-2-IE2 3 kW B3

Elektryczne silniki przyszłości

Rozwój silników elektrycznych trwa nieprzerwanie od niemal 190 lat. Jak będzie przebiegał w najbliższych latach? Wydaje się, że działania powinny zmierzać ku upraszczaniu konstrukcji i działania silników. Dowodem tego może być rosnąca popularność silników synchronicznych PMSM. Są to silniki synchroniczne z magnesem trwałym. Dzięki magnesom trwale przymocowanym do wirnika, pomimo jego niewielkiej bezwładności, generowane są wysokie wartości momentu obrotowego.

Ponadto, konstruktorzy dokładają starań, aby nowoczesne silniki elektryczne notowały jak najmniejsze straty. W tym celu m.in. doskonalona jest geometria wentylatora oraz wzmacnia się blachę stanowiącą obudowę silnika.

Udostępnij tę treść